Spirituális belsőépítészetről és lakberendezésről

A téma nagyon tág, ezért csak pár alapvető dolgot és egy példát emelnék ki.

Általánosságban elmondható, hogy törekedjünk természetes anyagokkal körbevenni magunkat. Kerüljük a fényes műanyag és tükröződő felületeket – a konyhában is – az őszintétlenség energiáit hozzák be. A fekete bútorok fekete lyukként nyelik el az energiát így jobb ezeket is kihagynunk lakásunkból. Az üveg-fém bútorok, bár elegánsnak számítanak ridegséget és keménységet képviselnek így pont ellentétesek az otthon meleg és befogadó minőségeivel. A zavaros mintájú textilek, csempék összezavarják az ember energetikai rendszerét – ágyneműre, ruhára is igaz – míg a harmonikus formák és minták képesek életerőt árasztani.

Egy teret – a környezetén, tájolásán, méretein, határoló szerkezetein és annak anyagain túl – még jelentősen befolyásoló tényező annak falszínei, burkoló anyagai és mintái. Helytelenül alkalmazott színek, vagy kaotikus minták, teljesen fel tudják borítani egy helység egyensúlyát. Minél erősebb, ill. telítettebb egy szín annál kisebb felületen alkalmazható, kevesebb is elég belőle. Falszínként világos pasztell színeket alkalmazzunk, de kisebb hangsúlyozni kívánt felületek kaphatnak erőteljesebb színt is. A fehér az egyetlen olyan falszín amivel nem lehet tévedni, amely bármilyen adottságú és tájolású szobában alkalmazható, kiegészítőkkel a szoba jól harmonizálható.

Figyeljünk oda, hogy a mennyezet világosabb legyen a padló színénél. A természetben is (így ez a természetes) sötét színű talajon járunk és az ég felettünk világos. Ez alapvetőnek tűnik, mégis sokszor előfordul, pl. tetőterekben a sötétbarna fa lambéria egy világos színű kerámia lapburkolattal.  A világos színű padlóburkolat lebegő érzést kelt, míg a sötét azt, hogy biztonsággal állunk a talajon. Ezért az utóbbinak földelő ereje van. A barna föld színek a föld elemet jelenítik meg, így a magabiztosságot, bátorságot, megbízhatóságot, és a gyakorlatiasságot. Emeleti lakásokban, főleg új építésűeknél 3-4. emelet felett különösen fontos a földelés. Ebben a magasságban az emberi tartózkodás nem természetes állapot, könnyű elveszíteni a realitást, és téves elgondolásokra alapozni. A földelésben segítenek még az agyag tárgyak, a föld-virágföld, a muskátli, mint virág, táplálkozásban a gyökérzöldségek, és piros szín, ami a gyökér csakrát erősíti. Ezért a  már említett sötétbarna padlóburkolathoz jó párosítás egy olyan szőnyeg, melynek domináns színe a piros. A piros szín a tűz elemet képviseli, energetizál és erősíti a kreatív teremtő erőket. Jó választás a kilim szőnyeg. A kilim természetes anyagból készül, univerzális szimbólumokból összeálló mintái harmonizálják a teret. Ugyanez elmondható a vastag gyapjú berber szőnyegekről is. Ha most egy nyugati tájolású szobát veszünk példának akkor a fehér vagy egész világos üde zöld falszín megfelelő lehet.

Visszatérve a sötét színű mennyezethez, ennek is lehet létjogosultsága.  Egy sötétbarna fa gerendás és burkolatos mennyezet időjárási viszontagságoknak kitett szabadon álló épületben, megfelelő belmagasság esetén nem válik nyomasztóvá, hanem védettség érzetét kelti, – sötét színű padlóburkolattal, világos falakkal lehet harmonikus.

Ugyanígy a világos színű padlóburkolat világos színű mennyezettel is lehet célravezető, ha könnyed levegős hatást szeretnénk elérni pl. kiállító terem esetében.

A sötét színű mennyezetet fehér padlóval a leginkább csak a Vidám Parkba ajánlanám…